Проекти

Проект «Пташина їдальня»
Тема проекту: „Пташина їдальня ”
Мета: Формувати практичні природоохоронні вміння, розширити, узагальнити знання учнів з теми «Зимуючі птахи», розкрити залежність життя птахів від поведінки людини, розвивати пізнавальний інтерес учнів до життя природних мешканців, спостерігати  за життям птахів, які залишились зимувати, допомагати птахам взимку, виховувати турботливе ставлення до пернатих друзів.
Вид, тип проекту: пізнавально-дослідницький, середньої тривалості.
Проблема: зимуючі птахи потребують допомоги людей у холодний період часу, потрібно дізнатися, чим їх можна погодувати. Допомога птахам взимку.
Завдання:
1) розширити уявлення дітей про зимуючий птахів, види корму;
2) активізувати і розширити словник дітей з теми проекту;
3) розвивати навички пізнавально-дослідницької діяльності при пошуку інформації про зимуючих птахів, види корму, при реалізації проекту;
4) розвивати творчу уяву у процесі продуктивної діяльності дітей;
5) формувати дбайливе ставлення до птахів .
6) підвищити екологічну культуру батьків через надання допомоги дітям у реалізації проекту.
Форма презентації: подання проекту з показом електронної презентації .
Анотація роботи:
поданий проект екологічного спрямування, який дозволяє сформувати та розвинути знання учнів про природу, про взаємозв’язки людини з природою, стимулює інтерес до проблем екології, формує бажання захищати тваринний і рослинний світ, виховує екологічну культуру майбутнього господаря нашого спільного дому – планети Земля.
Кінцевий продукт: створення і організація регулярної роботи «пташиної їдальні» на шкільній території.
Паспорт навчально-виховного  проекту 2 класу 
Спосіб вирішення проблеми: Виготовлення годівниць і розвішування їх на шкільному подвір’ї, організація регулярного підгодовування птахів.
Обладнання (для презентації): Зроблені учнями годівниці, виставка фотографій «Допоможемо пернатим», малюнки дітей на тему: «Птахи взимку», фотографії і малюнки зимуючих птахів,  декорації,  мультимедійні засоби.
Керівник проекту: Класний керівник Моцеглов О.М.
Девіз: „Пташині по зернині –зелений сад людині! ”
                                          
                                                Хід проекту:
І. Організаційний момент.
Вітання в колі.
(Усі разом) Холодно зараз в лісах і лугах.
Холодно зайчикам, лискам, птахам,
Затишно, тепло в класі у нас.
Доброго дня вам, вітаю я вас.
Діти, який у вас настрій?
(Діти показують свій настрій мімікою).
ІІ. Актуалізація опорних знань.
"Мозкова атака".
                     Годівниця.
По Клубівці  мете сніжниця,
Розгулялася зима.
У сусідів - годівниця,
А у нас її нема.
А навколо наче вати
Хтось накидав на дахи.
“ Нумо, брате, працювати,
щоб не гинули птахи!”
Узялися ми до діла,
Праця нам – не новина!
Аж рубанки засвистіли,
Аж запахла смолина.
Хай сніжниця, хай пороша,
Ми радіємо з Сашком:
Скоро буде в нас хороша
Годівниця під дашком.
ІІІ. Мотивація пізнавальної діяльності.
Надання необхідної інформації.
Ось і настала довгоочікувана зима в нашій місцевості. Скоро усе вкриється пухнастою ковдрою. Ударить перший морозець. Він скує береги і засклить ставок суцільною прозорою шибкою. Проміння сонця буде відсвічуватися в цьому дзеркалі. Край берега будуть витанцьовувати сонячні зайчики.
Дрімає зимовий ліс. Холод скував дерева. Застигли білі берези і могутні дуби. Ніби все завмерло. Але про життя в лісі нагадує ланцюжок слідів на снігу.
IV. Дослідницька діяльність. Робота в групах. Презентація «Зимуючі птахи»
-         Давайте, діти, і ми зробимо годівницю, і кожен з вас туди помістить
свою пташку. ( Заздалегідь заготовлений малюнок з зображенням годівнички, і учні читають вірші про зимуючих птахів і приклеюють їх на малюнок).
Мультимедійна презентація. Загадки про зимуючих птахів.
1.Крізь зимові заметілі
Птахи прилетіли.
В них червоні гарні груди,
Ніби яблука усюди
Хтось розвісив у дворі.
Звуться птахи…(Снігурі)

2.Чорно-біла, метушлива,
Голосно стрекоче,
Мабуть, злодійка-пташина
Знов щось вкрасти хоче,
Чи люстерко, чи намисто —
На це в неї вдосталь хисту,
Ох і пройда ж ти нівроку,
Хитра злодійка ... (Сорока)
3. В лісі ця справжня
 пташка живе.
З шишок горішки
 собі дістає.
В’є гнізда не влітку,
а сніжною зимою.
 Кривлен ніс — зелен хвіст.(Шишкар)
4. У синіх погонах.
Рожевих лампасах,
А гірш за ворону
Вчиться у класі.
Сойчиному дзюбу
Читанки не любі.
А як візьме в пазурі —
Летять зшитки, букварі.
Тож не дивно, в заводійки
На уроках — тільки двійки!
Ліс шумить і хурделиця ойка,
Між гілками з'явилася... (Сойка)
5.Тук-тук-тук!Так-так-так!
І комашка, і черв'як,
І личинка — біла спинка,
І жучок-короїд —
Мій сніданок, мій обід.
Цілий день працюю в гаї,
Діловито дзьобом б’ю,
Я не цвяхи забиваю,
Я комашок дістаю.
Не лікар, а дерева лікує.
З дерева лунає звук:
Хто там стукає: тук-тук? (Дятел)
6.Нахвалялась птиця чорна:
« Я весела, я моторна,
Довгий дзьоб та довгий хвіст,
Я й співати маю хист.
Я прекрасна, я вродлива,
Приязна, розумна, мила.
От якби ж то ще корона…»
Нахвалялася …(Ворона)
7.За вікном летить сніжок,
Піднялася віхола.
Але бачу я пташок,
Що сидять під стріхою!
Чи-чив-чив, чив-чив-чив-чив!
Хто співати їх навчив?
Сірі пташенята ці
Звуться, діти, …(Горобці)
 8.Пташечка маленька,
Вона животик жовтий має,
Ще й чорну краватку одягає.
Пташина жвава і маленька,
Співає дзвінко, веселенько,—
Той спів узимку кожен чує.
Шматочок сальця їй смакує.
Що ж це за пташка невеличка,
Чи здогадались ви?
Жовтогруді щебетушки,
Мають чорні капелюшки,
Сірі лапки, білі щічки,
Називаються …(Синички)
9.Ходить пані в сірім жупані.
В чорну хустку замотана.
Дуже заклпотана.(Галка)
10. Скаче чапля у болоті,
А чечітка в чаполоті,
А чубатий чечіт
Йде городом на обід.
Я чечота підлильную
Та добряче почастую.
Сизоперій чаплі-жінці,
Танцюристочці чечітці —
Нерозлучній парочці
Піднесу по чарочці
Чорничного киселю
Ще й медком підвеселю.
Дам тіточці чаплі
Солоденькі вафлі,
А чечітці чечевиці.
Тобі, чечіт,—Чемериці.
11. Не лінивець і не сплюх
Гість північний — омелюх
Влітку тут він не буває,
Лиш на зиму прилітає.
Скаче він по горобині
В червонесенькій хустині,
Одне гронце оббирає,
А на інше позирає.
Птах в роботі не скучає,
Всі дерева облітає,
Скрізь стрибає, наче свій,
А, як стихне сніговій,
День весняний завітає —
Знов на Північ відлітає.(Омелюх)

12. “Чижику, чужику, пташку маленький
Скажи нам, скажи нам, як сіють мак?”
Отак-так, отак-так, так сіють мак!
Отак-так, отак-так, так сіють мак!

“Чижику, чужику, пташку маленький
Скажи нам, скажи нам, як полють мак?”
Отак-так, отак-так, так полють мак!
Отак-так, отак-так, так полють мак!(Чиж)
13По деревах жоден птах,
Не зуміє бігать так:
Знизу – вгору, зверху – вниз…
Ось такий смішний каприз!
А весною у листві
Тільки й чути: - Тві-тві-тві!..
Повзик пісню заспівав,
Всіх про ранок сповіщав.
Цей співочий міні-птах
Всіх шкідливих їсть комах .
Дуже любить він фундук.
Запасає цей продукт.
А щоб жити у теплі,
Оселяється в дуплі.
В теплий край він не летить,
Йому й вдома добре жить.
 Нищить в лісі шкідників,
Є окрасою лісів.
Все про нього треба знать,
Щоб його охоронять! (Повзик)
V.Розвиток інтелектуальних та творчих здібностей.
1.Усний журнал "Пернаті друзі".
Яких птахів називають зимуючими? (Тих, що на зиму не відлітають у вирій.)
Які птахи зимують у нас? (Сорока, ворона, синиця).
Назвіть зимових гостей з півночі. (Снігур.)
Що вам відомо про цих птахів?
Фізхвилинка
Крильця пташки розправляють,
Їх до сонця піднімають.
Потім можна політати
І комашок поганяти.
На галявину злетілись,
Там зерна вони наїлись.
Потім знову полетіли,
У гніздечко хутко сіли.
2.Робота з підручником
2.1.Опрацювання статті «Тварини взимку. Як зимують птахи»
- зимування синиць і дятлів;
- перемовляння сірих чечіток;
- користь від омелюхів;
- харчування снігурів;
- осілі птахи і люди.
2.2.Гра «Мікрофон»
- Яких птахів взимку можна зустріти в наших лісах?
- Які птахи взимку прилітають до нас з півночі? Чому?
- Як узимку живуть осілі птахи?
2.3.Обговорення статті «Допоможи птахам!»
Допоможи птахам!
Лютої зими багато птахів потерпає від голоду. Тому найпростіша годівничка може врятувати пташине життя. На балконі, в саду, в парку, в лісі можна влаштувати пташину їдальню.
Разом з дорослим зробіть кормовий столик. Це дощечка з низенькими бортиками, яку прилаштовують на високій ніжці або підвішують на гілку. Складнішою конструкцією є кормовий столик під дашком або годівничка-будиночок.
До поручнів балкона можна боком прив’язати звичайну літрову банку. Вийде непогана їдальня. Шматочки несолоного сала можна наколоти на годівничку-голку. Її роблять з дроту й підвішують на мотузці. Ще синиці полюбляють гарбузове й соняшникове насіння, насіння динь, кавунів. Омелюхи - прив’ялі плоди горобини, калини, бузини. Снігурі - ще й насіння клена, ясена, бузку, лободи.
2.4.Робота в зошиті:
- знайти і розмалювати осілих птахів;
- намалювати годівничку.
     - намалюйте зимуючих птахів.
2.5.Робота з плакатами «Допомога пернатим взимку!»
VI. Узагальнення добутих знань.
Гра "Перекладачі".
Убгол (голуб)ронаво (ворона)
лекале (лелека)лисичка (синичка)
росока (сорока)льражуве (журавель)
роцьбего (горобець)телдя (дятел)
VIІ. Презентація отриманих результатів.
Оцінювання та самооцінювання проекту.
"Крісло автора".
Яку користь приносять снігурі й синички?
Розкажи про улюблену пташку.
Доведи, чому синиця належить до найкорисніших комахоїдних птахів.
Яка пташка зимою виводить пташенят?
VIІІ. Підсумок. Виставка проектів.
Що ви дізнались нового під час роботи над проектом?
Чого ви навчились?
Чим ми можемо допомогти птахам узимку?
Я дякую вам за роботу. Ростіть здоровими і сильними, добрими та мудрими. Бережіть природу!
Очікуваний результат
Діти стануть більш гуманно ставитися до зимуючих птахів, до природи рідного краю.
Більшість дітей зробить годівнички, які розвісять у міському парку та дворі школи. Школярі будуть допомагати птахам у скрутну зимову пору.
Учні будуть знати, чому більшість птахів від нас завжди відлітають, а деякі птахи залишаються зимувати. Від цього проекту я очікую, що у учнів підвиситься діагностика екологічної культури і результат моніторингу буде вище, ніж раніше.
Висновок
Результати проекту, зацікавленість дітей та їх активна участь під час підготовки до проекту довели доцільність його проведення.
Діти психологічно та інформаційно були готові до участі в проекті. Вони зрозуміли мету проекту, тому зацікавлено виконували конкретні доручення, працювали в групах.
Інформація мала достовірний та науковий характер.
ДОДАТКИ
Додаток 1
Рекомендації по виготовленню годівниць
Існує багато різних видів годівничок для птахів. Вона може бути у вигляді столика із краями, щоб не висипався корм, над ним може бути підвішена пляшка догори дном або без неї. Можна зробити годівнички у вигляді «хатки» з дахом і невеликим вхідним отвором для птахів. Звісно, дах над годівничкою – захист від видування, заносів снігу, але зробити його складніше. Годівнички для птахів повинні бути не яскравими, а найкраще – не фарбувати їх зовсім, щоб не відлякувати птахів і не приваблювати ворогів.
Та можуть бути і звичайні прості годівнички з порожніх пакетів з-під молока, соків, непотрібної поліетиленової пляшки з ручкою. Частину такої пляшки треба вирізати, а саму пляшку прикріпити за ручку до дерева або рами вікна. Корм насипають на дно пляшки. Можна підвісити ниточки зі шматочками несоленого сала для синичок, прикріпити жмутки рослин із насінням, плодами, ягодами.
Додаток 2
Правила підгодовування птахів
Під час підгодовування птахів біля школи, у парку чи саду, не залишайте там після себе сміття, порожні пакети банки донесіть до смітника.
Корму в годівничках повинно бути небагато і потрібного птахам (не треба приносити фрукти, цукерки). Адже головна мета – підтримати птахів у скрутний час, а не нагодовувати доволі! В іншому разі птахи перетворяться на справжніх ледацюг.
Підсипайте корм регулярно. Птахам потрібна ваша надійна підтримка!
Спостерігайте за птахами! Як тільки ви принесете корм (краще в один і той же час), у пташиних їдальнях почнеться метушня. Біля такої веселої годівнички можна із задоволенням спостерігати за птахами, за їх зовнішнім виглядом, поведінкою, що вони їдять. Якщо поводитись тихо, не галасувати, можна відкрити для себе багато пташиних таємниць!
Пам’ятайте: для горобців принесіть різного насіння трав’янистих рослин, крупу, крихти хліба; для синиць – шматочки несолоного сала, маргарину, жиру, м’яса, сиру, і крихти хліба; ворони їдять крихти хліба, рештки різної їжі, овочів; снігурі – насіння соняшнику, гарбуза і кавуна.
Найкращим кормом для птахів є звичайне соняшникове насіння, але пам’ятайте, воно має бути несмаженим. Дрібним птахам, що мають маленький дзьоб, важкувати добути ядро зі шкаралупи, тому радимо дещо потовкти насіння. Крім того, годівнички можна наповнювати просом, подрібненим кукурудзяним зерном. До речі, якщо у вас немає годівниці, сміливо насипайте корм на сніг. До такого імпровізованого «столу» теж злітатимуться птахи, хоча
годівничках. До корму можна підмішувати насіння маку в невеликій кількості. Ним люблять ласувати чижі й зеленяки. Для зимової підгодівлі дроздів (чорного, чикотня тощо), викладайте на сніг шматочки яблук і грушок.
Підтримуйте свою стаціонарну годівницю в охайному вигляді, адже це впливає на здоров’я птахів. Хоча б раз на місяць очищуйте її від сміття й мийте легким мильним розчином. Не варто годувати птахів гречаними, пшеничними, ячмінними крупами, а також рисом і пшоном. Два останні види круп розбухатимуть у шлунках птахів і завдаватимуть їм додаткових неприємностей у холоди. Також не варто загодовувати птахів хлібом. Оскільки хліб для голодного птаха, як попкорн для голодної людини — швидко наповнює пустий шлунок, але не має поживної цінності для птахів. Окрім того, така їжа приваблює до годівнички переважно голубів (особливо в містах).
Додаток 3
Пташина їдальня
Ти знаєш, що маленьким пташкам, які залишилися зимувати разом з нами, живеться важко. Як дістатися до корму, вкритого кригою і снігом? А тим часом саме взимку, коли дуже холодно, пташці потрібно більше їжі, ніж влітку. Взимку птахи гинуть не від холоду, а з голоду. Бо сита пташка не замерзне навіть в найлютіший мороз. Тож якщо ви повісите годівничку, то не лише зможете спостерігати за життям птахів, а й зробите добру і потрібну справу.
Чим же пригостити пташок? Кращі ласощі – соняшникове і гарбузове насіння. Годяться і пшоно, просо, гречка, крихти черствого білого хліба, суха дрібненька вермішель. Таке пригощення сподобається усім птахам. Снігурі люблять ягоди горобини і бузини.
Якщо годівничка висить у дворі, то вашими гостями будуть горобці і синиці. У лісову їдальню навідаються і дятел і повзик. Птахи швидко звикають до годівнички і прилітають постійно.
Щодня в певні години насипайте в годівничку корм. І незабаром побачите, що птахи знають час обіду і злітаються до годівнички  „вчасно”, чекаючи на ласощі.
Найпростішу годівничку можна зробити з пластикової пляшки, коробки, пакету з-під соку тощо.
Головні правила такі:
•  Годівничка повинна мати дах, щоб корм не намокав від снігу, дощу.
•  Отвір в годівничці має бути достатньо широким, щоби пташка могла легко залізти в годівничку і покинути її.
І найголовніше: корм треба класти щодня, в однакову годину – до самої весни, коли розтане сніг. Пташки, що звикли до вашої годівнички, не полетять шукати собі їжу – чекатимуть вас! І якщо ви не покладете корм – вони лишаться голодними.
























                                              Природознавство
Тема: Як рослини готуються до зими?
26 жовтня учні 2 класу захистили проекти "Як рослини готуються до зими?"






                                                   Проект "Комахи"

23 березня 2017 року учні 1 класу разом з учителем  Моцеглов О. М. презентували проект з природознавства "Загадковий світ комах". Учні розповідали вірші про комах,співали пісні,відгадували загадки,ознайомились з цікавою інформацією про комах,а також інсценізували віршовану казку "Муха - Цокотуха".








            
Проект
     «Загадковий світ комах»
 Паспорт проекту "Загадковий світ комах"
Учасники проекту:діти першого класу,вчитель Моцеглов О.М.,батьки учнів класу.
Актуальність проблеми.При вивченні теми «Комахи»в учнів виникали запитання  "Чи потрібні комахи? Яку користь вони приносять?"
Мета проекту: створити умови для розширення уявлень дітей про світ комах.
1. Розвивати пізнавальний інтерес до світу комах, заохочувати допитливість і пошукову діяльність про життя комах, їх будову, способи пересування.
2. Сприяти активізації спільної діяльності з однолітками, батьками та педагогами.
3. Розвивати творчі здібності в продуктивних видах діяльності.
4. Виховувати дбайливе, екологічно грамотне ставлення до природи.


Очікувані результати:
· діти повинні володіти узагальнюючим поняттям "Комахи", Знати і називати комах (метелик, мураха, жук, бджола, коник);
· мати найпростіші уявлення про деякі особливості зовнішнього вигляду (форма тіла, шість пар ніг, наявність крил), способах пересування (стрибає, літає, бігає), що видаються звуках (дзижчить, скрекоче), де і як зимують комахи;
· знати про користь, яку приносять людям і рослинам.
Основні напрямки реалізації проекту:
· Спостереження за комахами в природі навколишнього світу.
· Пошукова робота з підбору ілюстративного та наукового матеріалу по темі "Комахи".
.Підготовка та проведення свята-презентації«Загадковий світ комах».
· Знайомство зі схемою відмінних особливостей комах.
· Розгляд ілюстрацій, фотографій, енциклопедії із зображенням комах.
· Спостереження за польотом вертольота, порівняння його з бабкою.
· Гра-вікторина для дітей "Світ комах".
· Ситуативна бесіда по темі.
· Повідомлення дітей про комах.
· Відгадування загадок.
Розучування пісень та віршів  про комах.
Представлення казки-вистави«Муха-цокотуха».
Виготовлення виробів із пластиліну.
Виготовлення шапочок-масок комах.

Проект «Загадковий світ комах»

Вчитель:Діти, сьогодні ми помандруємо в дивовижний світ природи! А чи знаєте ви, скільки комах на планеті? Комахи, представники більш ніж мільйон видів дрібних безхребетних тварин, таких як жуки, клопи, метелики , бджоли, сонечка та інші. Кількість видів комах перевищує кількість видів всіх інших тварин разом узятих. Комахи в великому достатку наповнюють наші ліси, поля, сади і навіть пустелі. Вони скрізь і всюди.

1.Декламування учнями 1 класу віршів про комах.

Метелик
Діти бігають, стрибають,
Далі - весело гукають:
- Ах, метелик!… подивіться!
Ось він, ось він метушиться!
Та який же гарний, гожий!
Наче квітка, прехороший!
Сонечко
Два сонечка я знаю:
Мов куля золота,
Одне у небі сяє,
А друге ось літа.
За сонечком маленьким
Біжу я навпростець.

Ловлю його у жменьку,
Мов сонця промінець.
- Боятися не треба,
Лети собі у світ
І сонечку на небі
Мій передай привіт.


Бджілка гарна,чепурна
і працює допізна.
Смачний мед приносить всім
І дорослим і малим.


Швидкий коник стрибунець
Веселун і пустунець,
Ціле літо він сюрчить
До роботи не спіши


Хто не знає комарів
Дошкуляють вони всім,
Хай летять собі у ліс
І до нас не сунуть ніс


Мурашка вміла трудівниця
Ні на хвилину не спиниться,
То гілочку несе, то соломину
Будує дім свій без упину.

  

Віршик про осу.

Над садком оса летить
І сердито так дзижчить:
об від болю не кричати
Ти не смій мене чіпати"

ДЖМІЛЬ
— Дж-ж-ж -ж…
— Хто ти? Звідкіль?
— Я з лісу, я джміль…
— А який мохнатий, чорний, як рілля!
— Хіба ти не бачила досі джмеля? —
Дж-ж-ж — біля яблуньки,
Дж-ж-ж-ж — понад хміль…
От тобі й джміль!

2.Звучить «Пісенька бджоли».
1.Ми із вулика жу-жу
Швидко вилітаєм
І над квітами в саду
Весело кружляєм.
Жу-жу-жу,жу-жу,2р.
Швидко вилітаєм
Жу-жу-жу,жу-жу,2р.
Весело кружляєм
2.Ми працюєм цілий день-
Спокою не знаєм.
І для всіх малих дітей
Меду назбираєм
Жу-жу-жу,жу-жу,2р.
Спокою не знаєм.
Жу-жу-жу,жу-жу,2р.
Меду назбираєм.
3.Подивіться ви на нас,
Більше не лінуйтесь.
І як бджоли ви весь час
У житті працюйте.
Жу-жу-жу,жу-жу,2р.
Більше не лінуйтесь.
Жу-жу-жу,жу-жу,2р.
У житті працюйте.
3.Гра-вікторина «Світ комах».

 «Відгадай»
Дайте відповідь на запитання вікторини. Отже, хто швидше і точніше?
1. Не сонце, не вогонь, а світить? (Світлячок).
2. Самого не видно, а голос чути. (Цвіркун).
3. Модниця крилата, смугасте плаття
Зростанням хоч і дитина, вкусить - буде погано! (оса)
4. Не звір, не птиця, а ніс як спиця. (Комар)
5. Крильця є, але не птах. (Метелик)
6. Комаха, яка дуже любить листя капусти. (гусениця)
7. З гілки на стежку стрибає пружинка. (Коник-стрибунець).
8. Багато меду зібрала, працьовита...(бджола).

Брейн - ринг «Чи знаєш ти?»
· У кого вухо на задніх лапках?
А) у метелика;
Б ) у коника;
В) у жука;
·Яке комаха «носить чин» морського офіцера?
А) Метелик-адмірал.
Б) Метелик - кропив'янка
В) Метелик - капустянка;
· Навіщо кузнечику шабля?
А) Для « битв»;
Б) Для відкладання яєць;
В) Для краси?
· «Вмиваються» чи комахи?
А) ніколи;
Б) не завжди;
В) багато, і дуже ґрунтовно;
· Який жук носить назву того місяця, в якому народився?
А) Травневий жук.
Б) Жук гнойовий
В) жук гробар
Г) жук плавунець
· Скільки очей у мухи?
А) два
Б) сім
В) П'ять.
· У кого ніс як спиця?
А) У комара.
Б) у коника
В) у метелика
Жук-олень. (Фото)
Коли розмова заходить про оленях, в нашій свідомості виникає образ граціозних копитних тварин. Але є й інші олені. Так називають одних із самих великих жуків наших місць. Цікаво, що жуком-оленем він називається англійською, німецькою, латинською і багатьох інших мовах і діалектах. Це не дивно, зовнішність жука сприяє цьому. Голова жуків-самців; як і самців справжніх оленів, прикрашена розкішним рогами. Без них жук має довжину від трьох до п'яти з половиною сантиметрів, а з ними - до семи сантиметрів. Зустрічаються і гіганти. Як і у справжніх оленів, самки жуків-оленів великих позбавлені рогів і виглядають скромніше. Жук-олень - це, безумовно, пам'ятка нашої природи. Зробимо все, щоб наші нащадки могли зустріти жука не під музейним склом, а живого - у живій природі, як і ми, здивуватися її нескінченній різноманітності.
Божа корівка. (Фото)
А як називають це комаха? Правильно, сонечко. Багато хто ще не забув, як у дитинстві, посадивши на долоню червоно-оранжевого з цятками жучка, наспівували: « Сонечко, сонечко, полети на небо, там твої дітки...» і жучок повз на кінчики пальців і, розправивши крила, злітав. Чому його назвали сонечко? Дане жучку ім'я дуже вдало - "сонечко". Жучок, схожий на половинку маленького, круглого блискучого, ніби лакованого м'ячика, оранжево-червоного кольору з чорними крапками, наче плями на цьому сонці. У багатьох стародавніх народів родовід сонечка вели від богів і жук був одним з предметів культового поклоніння.
4.Рухавка«Бедрик».
Бедрик крильцями махає
І на квіточки сідає,
Знов злітає догори -
Крильця роблять раз, два, три!
Вниз летить і догори -
Крильця роблять раз, два, три!

Бедрик добре серце має:
Квіти в спеку поливає,
Витирає бруд з кори –
Лапки роблять раз, два, три!
Навіть, як гудуть вітри,
Лапки роблять раз, два, три!

Бедрик любить пострибати,
Дупкою повихиляти.
Крильця вниз і догори
Роблять справно раз, два, три!
Тулуб вниз і догори
Нахиляє раз, два, три!

Ніч прийде – лягає спати,
Буде зорі рахувати.
Сни колишуть раз, два, три
До ранкової пори!
Сни гойдають раз, два, три
До ранкової пори!

Вранці Бедрик всіх вітає,
Знову крильцями махає,
Вниз летить і догори -
Крильця роблять раз, два, три!
До вечірньої пори
Він радіє раз, два, три!

     5.Відгадування загадок про комах.
Серед літа біля липки 
Виграють сопілки, скрипки. 
Це не скрипки, не сопілки, 
То медок збирають ...
(Бджілки)
Ну й нахабна птиця,
Що літає в хаті –
Навіть на боїться
Вам на ніс сідати!
(Муха)
В мене довгий хоботок,
З квіт збираю я пилок.
Ще яскраві крильця маю,
Безтурботно я літаю.
(Метелик)
З квіток мед вона збирає
І у вулику ховає.
Кружляє цілий день мала
Здогадались хто? _ _ _ _ _ _.
(Бджола)
Я вночі дзижчу на вухо,
Та не джміль я і не муха.
Непомітно вас я – кусь!
Й крові вашої на’пюсь.
(Комар)
В нього крила, в нього вуса,
Трохи я його боюся.
Як летить – так чути звук.
Бронзовий великий _ _ _.
(Жук)
Заповзята трудівниця,
Вона праці не боїться.
Дуже сильна ця комаха
Називається _ _ _ _ _ _.
(Мураха)

Він мисливець хоч куди –
Сітки ставляє завжди.
А тоді сидить та слуха –
Чи не попадеться муха?
Вириватися не слід!
З’їсть він муху на обід.
(Павук)
Крильця прозорі в цього вертоліта,
Над нами літає він майже все літо.
Для нього посадочна смуга – кульбабка,
А цей вертоліт – звичайнісінька ...
(Бабка)
   6.Казка-вистава«Муха-цокотуха».(Додаток)
     7.Пісня Наталії Май «Метелик»
На світі жив метелик,
 Яскравий, наче літо,
 Він мав багряні крила,
Щоб в небо відлетіти.
 І мандрував метелик
 Із квіточки на квітку,
 Співав пісні веселі,
 Співав пісні привітні.
 Приспів:
 Він до неба злітає,
 Радість людям дарує,
 Суму в серці не має,
Поміж хмарок танцює.
 Він до неба злітає,
 Аж до самого сонця,
 І всміхається літо
У прозоре віконце!
 Та ось пожовкло листя
І став холодним вітер,
 І птахи піднялися,
 Щоб в вирій полетіти.
 Засумував метелик
І спати ліг до літа,
І бачив сни веселі,
І бачив сни привітні!




Немає коментарів:

Дописати коментар