Методична скарбничка


Методичні рекомендації щодо викладання у початковій школі у 2017/2018 навчальному році

Методичні рекомендації щодо викладання у початковій школі у 2017/2018 навчальному році
У 2017/2018 навчальному році  учні початкових класів навчатимуться за навчальними програмами, затвердженими наказами Міністерства освіти і науки України від  05.08.2016 2016 № 948 «Про затвердження змін до навчальних програм для 1-4-х класів загальноосвітніх навчальних закладів» (у якому затверджено зміни до таких програм: «Українська мова», «Літературне читання», «Математика», «Природознавство», «Я у світі», «Інформатика», «Трудове навчання», «Іноземні мови для загальноосвітніх та спеціалізованих навчальних закладів», «Образотворче мистецтво», «Музичне мистецтво», «Фізична культура», «Основи здоров’я») та від 12.09.2011 № 1050 «Про навчальні програми для 1-4 класів загальноосвітніх навчальних закладів».
Типові навчальні плани початкової школи складені на виконання Закону України  “Про загальну середню освіту”  та затверджені наказом Міністерства освіти і науки України від 10.06.2011 № 572 «Про Типові навчальні плани початкової школи» (зі змінами).
Інформуємо, що частину навчального навантаження з фізичної культури у початковій школі (до 1 години на тиждень) можна використовувати на вивчення окремих навчальних предметів, що забезпечують рухову активність учнів (хореографія, ритміка, плавання тощо), за наявності відповідних умов, педагогічних кадрів та навчальних програм, які мають гриф Міністерства освіти і науки України.
Домашні завдання
Обсяг домашніх завдань визначається згідно з Державними санітарними правилами і нормами влаштування, утримання загальноосвітніх навчальних закладів та організації навчально-виховного процесу (ДСанПІН 5.5.2.008-01).
У 1-му класі домашні завдання не задаються.
У 2-4 класах обсяг домашніх завдань з усіх предметів має бути таким, щоб витрати часу на їх виконання не перевищували: у 2-му класі – 45 хвилин; у 3-му класі – 1 години 10 хвилин; 4-му класі – 1 години 30 хвилин.
Недопустимим є перевантаження учнів завданнями, які містяться у додаткових посібниках, зошитах з друкованою основою: зафарбовування малюнків, складання схем, таблиць, виконання додаткових завдань і вправ, написання домашніх творів тощо.
Домашні завдання не задаються учням на вихідні, святкові та канікулярні дні.
Оцінювання навчальних досягнень учнів початкових класів
Оцінювання навчальних досягнень учнів здійснюється вербально:
у 1 класі з усіх предметів інваріантної складової.
За рішенням педагогічної ради навчального закладу може надаватися словесна характеристика знань, умінь і навичок учнів 2 класу;
у 2-­4 класах з предметів інваріантної складової: «Інформатика», «Музичне мистецтво», «Образотворче мистецтво», інтегрованого курсу «Мистецтво», «Основи здоров’я», «Фізична культура», «Я у світі» та «Трудове навчання»;
у 1-­4 класах з усіх предметів варіативної складової.
Оцінювання навчальних досягнень учнів здійснюється за 12­-бальною шкалою: з предметів інваріантної складової освітніх галузей: «Мови і літератури (мовний і  літературний компоненти)», «Математика», «Природознавство».
Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 27 серпня 2010 р. № 778 «Про затвердження Положення про загальноосвітній навчальний заклад», заклад  може  використовувати  інші  системи   оцінювання навчальних досягнень учнів (вихованців) за погодженням з місцевими органами  управління  освітою.  При  цьому  оцінки  з   навчальних предметів  за  семестри,  рік,  результати  державної  підсумкової атестації переводяться у бали відповідно до  критеріїв  оцінювання навчальних досягнень учнів (вихованців).
Наголошуємо, що відповідно до Галузевої угоди між Міністерством освіти і науки та ЦК Профспілки працівників освіти і науки України на 2016-2020 роки, зареєстрованої в Міністерстві соціальної політики України від 15 грудня 2016 р. № 31, рекомендовано передавати уроки з окремих предметів у початкових класах, в т. ч. уроки іноземної мови, фізичної культури, образотворчого мистецтва, музики, інформатики лише спеціалістам за наявності об’єктивних причин та обов’язкової письмової згоди учителів початкових класів, забезпечуючи при цьому оплату праці відповідно до положень п. 74 Інструкції про порядок обчислення заробітної плати працівників освіти.
Вчитель має вільний вибір форм організації навчально-виховного процесу, способів навчальної взаємодії, методів, прийомів і засобів реалізації змісту освіти. Водночас вчителю забезпечується право самостійно переносити теми уроків, відповідно до засвоєння учнями навчального матеріалу, визначати кількість годин на вивчення окремих тем.
Навчальна та методична література для початкової школи зазначена у Переліках навчальних програм, підручників та навчально-методичних посібників, рекомендованих Міністерством освіти і науки України, що розміщені на офіційному сайті МОН.
Інтегроване навчання
Сприйняття світу учнями 6-10 років за своєю суттю є цілісним як цілісне і саме довкілля. Потреба подолати протиріччя між розподілом освітнього процесу на окремі предмети, з одного боку, і цілісністю світу та цілісністю сприйняття дитиною довкілля, з іншого, потребує активного запровадження інтегрованих уроків. У межах таких уроків вивчається підпорядкований одній темі матеріал із різних навчальних предметів. Методика таких уроків розробляються вчителями на міжпредметній основі з урахуванням дидактичної доцільності, а їх змістова і структурна цілісність забезпечується добором об’єкта вивчення. Головною метою інтегрованих уроків має бути не виклад максимального об’єму інформації, а формування цілісної картини світу і підвищення пізнавального інтересу учнів.
Як свідчить практика, найчастіше інтегровані уроки проводять з метою узагальнення та систематизації навчального матеріалу з певної теми. До того ж переважно на таких уроках інтегрують  матеріал навчальних предметів однієї освітньої галузі (наприклад, мови і літератури) або предметів певного циклу (приміром, природничо-математичного). Натомість не менш ефективною є інтеграція на уроках засвоєння нових знань, умінь і навичок, застосування знань, умінь і навичок та комбінованих уроків, а також з різних навчальних предметів. Прикладом є інтегровані уроки учасниць конкурсу «Учитель року – 2017» в номінації «Початкова освіта» (відеозапис можна переглянути за посиланням:https://www.youtube.com/playlist?list=PLlGoA1PEos6Zzqw0yYC4RnnBtrMO4h-wH). Водночас результативними є інтегровані нестандартні уроки: урок-подорож, урок-казка, урок-свято тощо. На цих уроках учитель може організувати бесіди, дискусії за змістом мультфільмів (наприклад, телеканалу «ПлюсПлюс»), читання літературних текстів, публікацій у дитячій періодиці, ситуацій, що висвітлюють у новинах, тощо, а також колективні творчі справи, навчальні проекти (технологічні карти навчальних проектів, підготовлені учасницями конкурсу «Учитель року – 2017» в номінації «Початкова освіта»), зустрічі з фахівцями державних установ, екскурсії тощо.
Основою ефективності інтегрованих уроків є чітке визначення мети і відповідне їх планування для забезпечення різнобічного розгляду учнями певного об’єкта, поняття, явища з використанням засобів різних навчальних предметів.
Особливість інтегрованих уроків у початковій школі полягає у тому, що вони можуть проводитись як одним учителем, який викладає предмети, які інтегруються, так і двома вчителями у випадках, коли другий чи третій предмет, що інтегрується, викладає інший учитель (наприклад, музичне мистецтво, іноземна мова тощо). За потреби роль другого вчителя можуть виконувати учні основної школи, батьки, запрошені фахівці з теми вивчення. Через складність координації діяльності педагогів, інших залучених (учнів, батьків або фахівців), такі інтегровані уроки проводять необґрунтовано рідко, тому їх необхідно планувати заздалегідь.
Плануючи проведення інтегрованих уроків, доцільно завчасно проаналізувати навчальні програми; визначити пов’язані за змістом теми; за потреби змінити послідовність їх викладу, передбачивши місце інтегрованого уроку в системі уроків за календарно-тематичним плануванням; встановити зв’язки між об’єктами вивчення; визначити ключові та предметні компетентності, які формуватимуться в учнів на інтегрованому уроці; визначити цілі інтегрованого уроку з урахуванням того, що на цих заняттях розв’язуються дидактичні завдання усіх предметів, зміст яких інтегрується. Підготовка до інтегрованого уроку  передбачає всебічне вивчення об’єкта, консультування з вчителями-фахівцями з тих предметів, що будуть інтегруватися.
На інтегрованому уроці педагог організовує навчальну діяльність учнів, концентруючи увагу на провідних ідеях, організовуючи творчий пошук і активізуючи пізнавальну діяльність, з урахуванням вікових особливостей молодших школярів, специфіки навчальних предметів, зміст яких інтегрується, дидактичних цілей вивчення навчального матеріалу кожного з них.
Отже, основні ознаки інтегрованих уроків:
  • нетрадиційна структура, що вирізняється чіткістю, компактністю (за блоками, які відповідають двом-трьом різним навчальним предметам, матеріал з яких інтегрується), а також оригінальністю мотиваційних та рефлексивних аспектів;
  • логічний взаємозв’язок навчального матеріалу кількох навчальних предметів;
  • підпорядкованість викладу навчального матеріалу різних навчальних предметів єдиній меті уроку (із змісту предметів добираються тільки ті відомості, які необхідні для її реалізації);
  • інформативна ємність уроку;
  • вибір певного місця проведення та його оформлення;
  • урізноманітнення засобів навчання (із використанням відео, аудіо записів, мультимедійних презентацій тощо), які водночас використовуються дозовано;
  • раціональне поєднання різних видів діяльності учнів із різними способами навчальної взаємодії (колективна, парна, групова, індивідуальна);
  • висока активність учнів та чітке визначення їхнього навантаження;
  • підвищений емоційний вплив на учнів.
Звертаємо увагу, що відповідно до Інструкції щодо заповнення класного журналу для 1-4 класів загальноосвітніх навчальних закладів (наказ МОН України 08.04.2015 року № 412) дату і тему інтегрованого уроку фіксують на сторінці одного (за вибором учителя) з тих навчальних предметів, зміст яких інтегрувався.





                Казка на економічну тему
                                                               Вовк та заєць
В казковій країні,в зеленому лісочку,тому,що за високою горою,жив собі заєць – хитрун з високою економічною освітою. Але крім маленької нори в нього нічого не було . А за річкою відкривалися простори : зелені поля,чорноземи. Там жив і володів всіма безграмотний вовк.
І ось одного разу вирішив заєць використати свої знання та хитрощі . Пішов він через міст у володіння вовка. Довго шукати його не довелось , вовк одразу схопив зайця. А заєць йому:«Вовку, навіщо тобі мене їсти,краще вислухай мою пропозицію».
Вовк: «Добре,вислухаю,а потім і з'їм».
Заєць: «Так ось,я пропоную укласти орендний договір».
Вовк:« Що,що?Який такий договір?»
Заєць:« Орендний,ми укладемо договір,що ти даєш мені землю на рік у використання.»
Вовк: «У користування,тобі,мою землю?Я що, дурний?»
Заєць: «За це ти отримаєш ренту,тобто плату,розумієш?Ось цей договір,подивись і підпиши,далі завіримо його у місцевого нотаріуса – сови.»
                                                        Договір  про орендну угоду
                                                              
Вовк зобов'язується:
1.Дати зайцю у користування поле чорнозему на 1 рік.
2.Не з'їсти зайця.
Заєць зобов'язується:
1.Виплатити вовку ренту у вигляді всіх вершків врожаю через 1 рік.
Вовк!« Добре,я згоден».
Пішли вони обоє до сови,там завірили свою угоду.
Посадив заєць на землі вовка моркву,цілий рік трудився. Настав час збирати врожай. Заєць зібрав весь урожай,відділив окремо вершки – вовку; коренеплоди – собі. Як побачив це вовк,то одразу ж наскочив на зайця: «Це що таке,та я тебе зараз же з'їм».
А заєць йому й каже: «Вовче, я зробив все ,як у договорі записано,вершки – тобі; коренеплоди – мені. На наступний рік я пропоную тобі іншу угоду,не їж мене».
Вовк: «Яка ж ця угода?»
                               Договір
.   .   .   .   .   .   .   .   .
Заєць зобов'язується.
Виплатити вовку ренту у вигляді всіх корешків врожаю.
Вовк: «Ну,добре».
Посадив заєць у вовка на полі капусту. Цілий рік трудився. Настав час збирати врожай. Вовк тут як тут.
Як і минулого разу поділив все заєць згідно договору.
Вовк: «Я тебе з'їм». І тільки вовк хотів з'їсти зайця,як тут з'явилась сова з ведмедем – місцевим полісменом.
Сова:«Ви порушили угоду: схопили зайця й хотіли його з'їсти.» За це вас заберуть у тюрму до судового процесу. Ведмідь – поліцай забирає вовка.
Так вовка забрали,землю передали у руки зайцю,щоб працював на ній.






  Дидактичні матеріали з математики

Цікаві дії 
Учням пропонують записати трицифрове число (наприклад 168) і прочитати його навпаки (861), виконати віднімання (861 - 168 = 693). Прочитати утворений результат навпаки (396). Знайти суму двох останніх чисел (693 + 396 = 1089). Результат можна сказати заздалегідь, тому що будь-яке інше число, а не 432, привести того ж результату, якщо лише дві крайні цифри різні. (Наприклад: 154; 461; 451 - 154 = 297; 792; 297 = 972 1089).
Футбол
Клас ділиться на дві команди. Учень з першої команди називає довільний приклад і вказує учня з другої команди, який буде відповідати. Якщо відповідь правильна, то гравець, який відбив "удар", дає завдання першій команді. Якщо відповідь неправильна то "нападаюча" команда дає правильну відповідь і хором говорить "Гол". Учень, якого викликали, може звернутись за допомогою до одного з членів своєї команди. Перемагає команда, яка заб`є більше "голів".
Естафета

Для гри клас ділять на дві команди. На дошці записано стільки прикладів, скільки є учнів. Приклади містять табличне множення і ділення, додавання та віднімання в межах 100. За сигналом перші учні виходять до дошки, розв`язують перші приклади, записують і швидко передають крейду наступним гравцям, які розв`язують наступні приклади і т.д. Якщо учень бачить помилку гравця своєї команди, то коли до нього дійде черга, він може виправити неправильну відповідь і записати правильну. Після розв`язування всіх прикладів, я перевіряю правильність виконання завдань "суперниками" і визначаю команду-переможця.
Кращий шифрувальник
На дошці написано приклади для двох команд та прикріплено карки з числами та буквами. Карток більше, ніж прикладів. Учні послідовно розв`язують приклади, знаходять картку з відповіддю і виставляють її тим боком, де записано букву. Розв`язавши приклади, читають зашифроване слово. Перемагає та команда, яка перша прочитає слово.
Де відбудеться стикування космічних кораблів
В космос в заданому напрямку запущено космічні кораблі. Поведуть кораблі 3 льотчики-командири (3 учні від кожної команди по черзі). Всі інші учні - помічники командира. Кожен корабель летить у заданому напрямку. Його шлях зашифрований прикладами, зверху яких написані відповіді, один з них вказує напрям даного корабля. Необхідно стрілками показати правильний шлях польоту кожного космічного корабля. В заданому напрямку кораблі стикуються, стрілками треба показати, де вони зустрінуться. Якщо учні будуть помилятися, то члени команди повинні виправити свого командира. Політ покаже, хто стане справжнім командиром. Учні від кожної команди по черзі виходять до дошки і розв`язують по одному прикладу. Перемагає той екіпаж, який не зробить жодної помилки і правильно вкаже місце стиковки кораблів.
І екіпаж ІІ екіпаж ІІІ екіпаж
Знайди помилку
На дошці можна зробити записи і запропонувати знайти помилку.
Половина третина, четвертина
На дошці зображені три кола, поділені на рівні частини: на 2,3,4.
Ведучий показує на число більше кола, а учні повинні назвати таке число, яке одержать в результаті ділення показаного числа на стільки, на скільки частин поділене коло.
Наприклад. Ведучий показав число 27, яке стоїть біля кола, поділеного на три рівні частини. Отже, учні повинні назвати число: 27:3=9, тобто число 9.
Визнач маршрут літака
Учитель викликає до дошки трьох учнів (пілотів) із кожного ряду (команди). Вони ведуть літак по наміченому маршруту, який зашифрований прикладами, до яких дані три відповіді, одна з них правильна, інші - невірні. Пілоти повинні визначити маршрут правильно, показати стрілками правильний шлях, розв`язуючи приклади знизу вверх. Кожна команда допомагає своєму командиру правильно вибрати шлях руху літака, якщо командир помиляється. В кінці гри називаються командирами ті учні, які зуміли правильно провести літак по наміченому курсу.
Назви всі фігури з точкою А
На дошці вивішується таблиця, на якій зображено декілька фігур. За сигналом ведучого учасники гри називають і показують всі фігури, в які входить точка А.
Хто швидше затопить піч
Три доріжки ведуть до одного будинку, який намальований на дошці. На кожній доріжці написане завдання. Виконання завдання починається знизу. Завдання можуть виконувати по одному, два або більше членів команди. Команда, яка виграє, малює дим, який іде із труби.
Хто більше збере ягід?
На картках із зображенням ягід на зворотній стороні написані завдання. Учні, обчислюючи їх записують відповіді на дошці, а картки складають на купку. Коли всі завдання виконані, перевіряється правильність їх обчислень і підводиться підсумок: у кого більше зібрано ягід, той і переможець.
Хто швидше засіє поле?
На дошці накреслені геометричні фігури, які неважко розділити на прямокутники, вказані розміри сторін. Учитель говорить: "Зараз весна. Важливо не прогаяти час посіву зернових культур. Хто швидше обчислить площу частин і фігури в цілому, той першим засіє своє поле. Він і може бути переможцем. І так, приготувались, починаємо сіяти!"
Поспішай, не помились
Ведучий називає будь-яке число, авизваний учень повинен назвати число в 10 разів більше, наступний з ним в 100 разів більше, а слідуючий в 1000 разів більше.
Наприклад вчитель називає число 510, далі 5100, наступний 51000. за кожну правильну відповідь учні отримують очко. Виграє та команда, яка набере найбільшу кількість очок.
Не помились
На дошці записані такі числа: 6, 9, 8, 3, 7, 5, 2, 4.
Учні, які сидять один за одним, повинні швидко дати відповідь від множення кожного із цих чисел, наприклад на 8.
Щоб ігрова діяльність на уроці проходила ефективно і давала бажані результати, необхідно нею керувати, забезпечивши виконання таких вимог:
1.    Готовність учнів до участі в грі. (Кожен учень повинен засвоїти правила гри, чітко усвідомити мету її, кінцевий результат, послідовність дії, мати потрібний запас знань для участі у грі).
2.    Забезпечення кожного учня необхідним дидактичним матеріалом.
3.    Чітка постановка завдання гри. Пояснення гри - зрозуміле, чітке.
4.    Складну гру слід проводити поетапно, поки учні не засвоять окремих дій, а далі можна пропонувати всю гру і різні її варіанти.
5.    Дії учнів слід контролювати, своєчасно виправляти, спрямовувати, оцінювати.
6.    Не можна допускати приниження гідності дитини (образливе порівняння, оцінка за поразку в грі, глузування тощо).
Гра "Чітко лічи " 
Вчитель за секундоміром вголос відлічує секунди, супроводжуючи лічбу помахом руки. Діти повторюють лічбу і рухи за вчителем. Через 2 хвилини лічби вибірково перевіряється точність відлічування без секундоміра. За сигналом вчителя діти мовчки починають лічити секунди. Вчитель стежить за секундоміром. Після сигналу "Стоп!" вчитель вибірково слухає повідомлення відлічених секунд. Виграє
 той, у кого результат виявиться найточнішим.
Гра "Забий гол"
У ворота, які прикріплюються на дошці, вчитель ставить "м`яч" з числом. Діти по черзі називають будь-який приклад, результатом якого є даний м`яч. Виграє учень, який найбільше назвав прикладів.
Гра "Склади 2 приклади "
Вчитель показує картку з прикладом на додавання. Учень, якого викликали до дошки, складає і записує 2 приклади на віднімання і розв`язує їх.
 
Наприклад:
 
Клас ділиться на 2 команди. На дошці стільки прикладів, скільки гравців у командах. Перші учні підходять, розв`язують приклади, передають крейду іншому учневі із своєї команди, як естафетну паличку, і так до кінця. Якщо учень бачить помилку гравця своєї команди, то, коли до нього дійде черга, він може акуратно закреслити неправильну відповідь і записати правильну. Виграє команда, в якій швидше будуть розв`язані приклади.
 (Кількість учнів у командах повинна бути однаковою).
Гра "Назви число"
Дітей ділимо на 2 команди і шикуємо у два ряди. Вчитель називає одноцифрове число, таблиця множення якого вивчається, наприклад, 4. Учні кожної команди по черзі називають числа — результати множення 4 на 2, 3, 4, 5 і так далі, виступаючи щоразу на крок уперед. За кожний "правильний крок" учень одержує очко.
За даним прикладом називають числа: 8, 12, 16, 20, 24, 28, 32, 36, 40.
Виграє команда, яка в сумі набере найбільше очок.
Гра "Кращий обчислювач "
Учні розділяються на 2 команди. У кожної команди є кубик, на гранях якого написано число. Гравець однієї з команд кидає кубик і, називаючи число, яке йому випа­ло, швидко додає до суми попередніх, і оголошує результат. Виграє команда, яка першою набере визначену для виграшу кількість очок. Якщо один гравець помилиться в обчисленні, усі очки з команди знімаються. Гра може бути індивідуальною. Тоді в ній беруть участь два, три і більше учнів.
Гра "Допоможи їжачкові перезимувати"
На фланелографі малюнок їжачка. Допоможемо їжачкові перезимувати, назбиравши якомога більше яблук, грибочків. На малюнках написані приклади. Хто обчислив правильно, кладе їжачкові на голочки яблука, грибочки.
Гра "Склади букет"
На фланелографі виставлена ваза; квіти, намальовані на папері, лежать на партах. На зворотному боці квіток написані приклади, які необхідно розв`язати. Правильна відповідь дає право поставити квітку у вазу.
Гра "Лічи швидко"
Гра на увагу і з метою закріплення навичок лічби. Вчитель плеще декілька разів у долоні, діти на магнітних дощечках пишуть цифру, яка відповідає кількості ударів і показують результат вчителю.
Гра "Квіточка-семицвіточка"
Діти розв`язують запропоновані вчителем завдання. Після кожної правильно виконаної вправи прикріплюють пелюсточку. Виходить «семибарвна квіточка».
Гра "Хто швидше підніметься вгору"
Намальовано сходинки з прикладами, які розташовано з двох боків, а на верхній сходинці — приз. Хто першим розв`яже приклади і підніметься по сходах - той отримує приз.
Гра "Пташина грамота"
На пелюстках квіточки записані приклади на ділення. Після їх вирішення в результаті отримуємо 6. Прилетіли ластів`ята, забрали результати. Діти знаходять ту пташку, яка тримає в дзьобику правильний результат.
Гра "Математичні потяги"
Дітям пропонується на фланелографі модель потягу і карточки. Вони обчислюють приклади і ставлять картки у той вагон, номер якого співпадає з числом, що є результатом обчислення даного прикладу.
Гра "Сплети віночок"
В кожної дитини на парті лежить листок кольорового паперу з різнобарвними стрічками. Діти пригадують, з яких квіточок складається український віночок. Після кожного правильно виконаного завдання роздаю дітям по квіточці. В кінці уроку в старанних, активних дітей віночок готовий.
Гра "Парні й непарні числа"
Викликаю чотирьох учнів, які підходять до набірного полотна, стають біля стовпчика кишеньок, а в руках мають картки з числами.
1-й учень — викладає непарні числа, 2-й учень - парні, 3-й - непарні, 4-й - парні. 4-й учень робить крок вправо і знову перед ним чиста колонка кишеньок, але тепер він уже під 1-м номером і викладає непарні числа, біля нього розміщується учень, який був під 3-м номером, але тепер буде 2-м, і викладатиме парні числа, і так далі.










 Дидактичні ігри на уроках природознавства



Знайди дерево.
Вчитель роздає учням листки і плоди різних дерев. По сигналу кожний підбігає до того дерева, з якого зірваний листок або плід.



Що змінилось?
Ігровий матеріал: предметні картинки. На набірному полотні виставлені предметні картинки: квіти, листки, плоди, тварини. По сигналу вчителя діти закривають очі. Ведучий забирає одну картинку. Учні називають, яку картинку ведучий забрав.

Де росте?
Вчитель кидає дітям по черзі м'яч і називає рослину. Учень, який зловив м'яч, повинен відповісти, де росте − в саду, в полі, на лузі, в лісі.

Знайди пару.
Дітей, що грають, ділять на 2 команди: одній роздають листки, другій - плоди. По сигналу учні стають парами так, щоб листки відповідали плодам.
Пара, що правильно утворилась, проходить через "чарівні ворота" (двоє дітей з піднятими руками вверх). Якщо завдання виконано не вірно, ворота закриваються (руки опускаються).

Знайди 3 однакових листки.
Ігровий матеріал: натуральні об'єкти чи предметні картинки.
Гру проводять восени під час екскурсії. Вчитель показує дітям листок дерева, куща. Учні повинні знайти по 3 відповідних листки. Виграє той, хто виконає завдання швидше.

Потрібно - не потрібно.
Ведучий говорить: "Я хочу посадити город. Капуста потрібна?" Діти відповідають: "Потрібна". Перераховуючи овочеві рослини, ведучий називає фруктові. Хто із дітей помилився, платить фант.

Що виростили люди?
Учні діляться на декілька команд. Одна із них "збирає" овочі, друга -фрукти. Збирати можна реальні предмети чи картинки з їх зображенням. Перемагає та команда, яка швидше справилась із завданням.

Які овочі потрібні для борщу?
Ігровий матеріал: натуральні овочі чи предметні картинки.
Вчитель пропонує дітям "зварити" до обіду борщ. Учні вибирають овочі, які потрібні для борщу. Серед овочів повинні бути і ті, які для борщу не потрібні.

Гра−загадка «Ліс»
Ігровий матеріал різних дерев, іграшки (тварини). Вчитель загадує загадки, а діти відгадують. Якщо відповідь не вірна, ведучий на столі виставляє предмет - відгадку. (Загадки повинні бути про лic).

Хто де живе?
Учні уточнюють, де живуть домашні і дикі тварини, вибирати, вибирають дітей на ролі білочок, зайчиків, лисичок. Кожна тваринка шукає  будиночок, в якому можна заховатись від ворога. В ході гри вчитель пояснює, що білки живуть і ховаються на деревах, а у зайчика немає будиночка, він ховається в кущах. "Зайчики" і "білочки" граються на галявині. По сигналу вчителя "Обережно: лисиця!" білочки біжать до дерева, зайчики - до кущів. Лисиця ловить тих, хто неправильно заховався.

Хто прийде до ведмедя в гості?
Ігровий матеріал: предметні картинки. На набірному полотні вчитель виставляє предметні картинки із зображенням моркви, бочки меду, грибів. Створюється ігрова ситуація: ведмідь чекає гостей і приготував для них ласощі. Учні повинні відгадати, кого в гості чекає ведмідь.

Яка пора року?
Великі картинки із зображенням пір року розкладають на столі. На маленьких картинках зображенні предмети, якими користуються люди в ту чи іншу пору року, (одежа, знаряддя праці, ігровий інвентар.) Маленькі картинки роздаються дітям. Діти, які грають, повинні положити їх на відповідну велику картинку. Вчитель разом з дітьми стежить за правильністю виконання. Замість предметних картинок можна використати і предмети.
Знайди захований предмет.    
Гру проводять на шкільному подвір'ї чи в парку. Один учень відвертається, інші діти ховають предмет (палочку, кубик      ) Після цього повідомляють "маршрут" тому, хто буде шукати: пройти два кроки прямо, повернути наліво, пройти сім кроків вперед і можна шукати.

Пізнавальні завдання на уроках природознавства
1.     У якого дерева білий стовбур?
2.     У якої квітки на стеблі гострі колючки?
3.     Назви кущі, на стеблах яких є колючки? (шипшина, аґрус).
4.     У яких овочевих рослин стебла стеляться по землі?  (огірки, кавуни, дині, гарбузи).
5.     Яка пора року найбільш сприятлива для росту рослин? Чому?
6.     Які дерева не знають листопаду? (ялина, сосна).
7.     Яке дерево похоже на ялину? (сосна).
8.     Якого птаха називають лісовим "лікарем"?
9.     Який птах любить красти предмети, що блистять?
10.                       Чому дятлу потрібен довгий дзьоб?
11.                       Хто ні в жару, ні в холод не знімає шубу? (ведмідь, вовк, лисиця).
12.                       Хто носить на собі голки?
13.                       Який звір любить їсти малину?
14.                       Чому деякі птахи летять на зиму в теплі краї1?
15.                       Чому зимою необхідно підгодовувати птахів?
16.                       Які птахи першими повертаються весною?
17.                       Чому граки ходять по ораному полю?
18.                       Хто раніше прилітає: стрижі чи ластівки?
19.                       Які квіти пахнуть тільки ввечері?
20.                       3 чим можна порівняти квітку кульбабки?
21.                       Чому весною стовбури дерев білять вапном?
22.                       Для чого кішці потрібні м'які лапки і гострі кігті?
23.                       Який птах відкладає яйця в чужі гнізда?
24.                       Чим відрізняється олень від іншої тварини?
25.                       Чому білочка міняє колір шерсті: зимою на сіру, а влітку - на рижу?
26.                       Хто ховається під корою дерев?
27.                       До їжачка підкрадається лисиця. Як він буде захищатися?
28.                       Шипшина - кущ, а береза-?
29.                       Смородина - ягода, а опеньок-?
30.                       Заєць скаче, а вуж-?


31.                       Соловей літає, а кінь-?

Немає коментарів:

Дописати коментар