Відкритий урок з української мови
Тема: Осіння мандрівка вулицями рідної мови.
Слова, протилежні за значенням (антоніми).
Мета: Розширити знання учнів про слова протилежні за значенням.
Ознайомити з поняттям «антоніми». Розвивати спостережливість, логічне
мислення, мовне чуття. Формувати ціннісне ставлення особистості до
природи, мови та її багатств. Виховувати любов до рідної мови.
Обладнання: Ілюстративний матеріал, аудіо запис, листочки із завданнями,
девіз, відео до теми.
Тип уроку: Урок – мандрівка, ознайомлення з новим матеріалом.
Хід уроку
І. Організація класу до уроку.
Вчитель:
Продзвенів уже дзвінок,
Починається урок.
Він незвичний і цікавий,
Гостей багато завітало.
Повернемось обличчям до гостей
І лагідно промовимо :«Доброго ранку».
Зараз сядуть лиш дівчатка,
А за ними і хлоп’ятка.
Сядьте зручно, усміхніться
І на мене подивіться.
Зробимо до науки крок –
Починаємо урок.
1. Повторення девізу уроку:
Думати - швидко,
Виконувати - чітко,
Писати - каліграфічно.
2. Вправа "Очікування" .
Вчитель: - Продовжіть речення: «Від уроку сьогодні я очікую…»
ІІ. Актуалізація опорних знань, умінь та навичок.
1. Активізація чуттєвих уявлень.
2. Вчитель: Зараз послухайте уважно вірш, і подумайте про яку пору
року в ньому йдеться.
(Звучить музика , вчитель читає вірш).
Висне небо синє,
Синє, та не те.
Світить, та не гріє
Сонце золоте.
Оголилось поле
Од серпа й коси.
Ніде приліпитись
Крапельці роси.
Темная діброва
Стихла і мовчить.
Листя пожовтіле
З дерева летить.
Хоч би де замріла
Квіточка одна.
Тільки й червоніє,
Що горобина.
Вчитель: - Яку пору року ви уявили? (Осінь). Так, це осінь.
3. Гра " Асоціація" .
- А з чим це у вас асоціюється? (Шурхіт, вітер, холод, дощ, калюжі,
перший сніг, опале листя).
Вчитель: Сьогодні у нас урок незвичайний , ми з вами будемо мандрувати
осінніми вулицями рідної мови, виконувати різні вправи, завдання, слухати
вірші, дізнаватися ще більше про українську мову. Ми всі сьогодні
мовознавці і вирушаємо в подорож об'єднавшись в групи. Де є блакитний
сектор мовознавців, рожевий та жовтий.
4. Каліграфічна хвилинка.
Вчитель: Розгорніть зошити і запишіть сьогоднішню дату. На листочку
із калинки з'явилася каліграфії хвилинка.
Вч Вч вч вч ння ння тьм тьм
вчення світ невчення тьма
Вчення – світ, а невчення – тьма.
Вчитель:
Щоб гарно усі нам слова написати,
Потрібно з’єднання букв пригадати
Й каліграфічно усе записати.
(Вчитель аналізує з'єднання букв).
Якщо сядемо вірно,
То напишемо на диво –
Чисто, рівно і красиво.
Ручку правильно візьміть,
Зошит гарно покладіть.
І старанно напишіть.
5. Гра «Заміни та з'єднай».
Вчитель: Ми опинилися на вулиці де проживають схожі між собою
мешканці. Як називаються слова, які звучать по різному і мають однакове
значення?( Синоніми). А що ви знаєте про синоніми? Ось у нас заблудився
ще один осінній листочок клена. Давайте поглянемо, що на ньому написано?
Тож листочок приніс із собою таке завдання : обрати та з'єднати правильне
значення цих висловів.
Набрати в рот води - мовчати. Зарубати на носі - запам'ятати. Байдики
бити - лінуватися. Накивати п’ятами - утікати. Побити горщики -посваритися. Водити за ніс - обманювати.
Вчитель: Які синоніми ви дібрали? Зараз, ви маєте право продовжити
створювати осінню композицію на дошці. Тільки потрібно знайти на парті
необхідний один елемент. Будьте уважні!
ІІІ.Ознайомлення з новим матеріалом.
1. Оголошення теми і мети уроку .
Вчитель: Отож, осінь запрошує нас прогулятись новою осінньою вулицею
української мови . Вулицею Протилежностей.
2. Ознайомлення з поняттям «антонім» .
Вчитель: Вулиця Протилежностей дуже дивна . На ній видніються
розкішні палаци й убогі хатки, ростуть високі дерева й низенькі кущі. Тут
живуть люди бідні й багаті, сумні й веселі, добрі й злі. Хто господарі цієї
вулиці? — Так , слова протилежні за значенням. А як їх називають ще по -іншому ви довідаєтесь із казки.
Казка про Антоніми
Два брати жили на світі, Стрілись вороги в бою.
Був один з них працьовитий, Із високим стрівсь низький,
А другий ледачий дуже. На товстого йшов тонкий.
Слухай казку про них, друже. Стрів білявого чорнявий,
Якщо перший брат вставав, Огрядного — худорлявий,
Другий спать мерщій лягав. На сумного йшов веселий,
Той стоїть, а той сидить. На тендітного — дебелий.
Той мовчить, а той кричить. Ця кривавая війна —
Той хоробрий і правдивий, Нині сива давнина.
Той брехливий, полохливий, Хоч брати вже й помирились,
Той розумний, той дурний, Після них слова лишились,
Той великий, той малий. Дуже горді, незалежні,
День і ніч брати сварились Абсолютно протилежні.
І ніколи не мирились, В мові ці слова живуть,
Все, що перший будував, їх антонімами звуть.
Другий миттю руйнував. А. Свашенко
Кожен рать повів свою.
(Перегляд відео " Антоніми").
Вчитель: - То як називаються протилежні за значенням слова?
(Антоніми) — Які антоніми ви запам'ятали з казки?
3. Робота з підручником. Опрацювання правила на ст. 46
( Лунає музика, з'явлється Пустунка).
Пустунка: - Привіт! Ой, які гарненькі! А куди це я потрапила?
Вчитель: - До школи, звісно!
Пустунка: - Школа? Та невже? Не може бути, не люблю навчатися! Це Ви
тут навчаєтесь, а я живу в протилежній країні , де це робити не модно -країні Пустунів і Пустункою зовуся.
Вчитель: - А у нас Пустунко, всі навчаються! І дітки тут в класі розумні і
кмітливі!
IV. Закріплення вивченого матеріалу .
Пустунка: - Щось не віриться мені, що тут такі розумні та кмітливі учні! А
я зараз візьму , просто терміново, та й перевірю… Десь у мене були завдання,
що колись давним - давно мені вчителька давала, хотіла мене навчить. Та й
у неї нічогісінько не вийшло! Завдання були важкучі, про якісь там слова, не
пам'ятаю… Ось знайшла! Цього Вам точно не знати!!!
( Роздає картки дітям).
Вчитель: - Давайте подивимося, яке ж то завдання на осінніх листочках?
Вам потрібно відновити прислів’я, вставляючи пропущені антоніми та
записати їх в зошит. Працювати ви будете в парах.
1. Повторення правил роботи в парах.
1.Прочитайте мовчки завдання.
2. Визначте, хто буде говорити першим.
3. Висловлюйте свої думки по черзі.
4. Дійдіть спільної думки.
5. Визначте, хто буде відповідати перед класом.
2 . Робота в парах за картками.
Картка 1 :
Ранні пташки росу п’ють, а ___________ слізки ллють.
Праця чоловіка годує, а __________ марнує.
Краще на п’ять хвилин раніше, ніж на хвилину ___________.
Картка 2 :
Чоловік у домі – голова, а ____________ - душа.
Краще гірка правда, ніж ____________ брехня.
Згода дім будує, а незгода ____________.
Перевірка роботи в парах.
Вчитель: Тепер, ви маєте право продовжити створювати осінню композицію
на дошці. Тільки потрібно знайти на парті необхідний один елемент. Будьте
уважні!
Пустунка: О – го – го, які ж молодці! А тут ще одне завдання є, не все так
просто! З цим точно вам не справитись!
3 . Гра «Навпаки».
( Проводить Пустунка).
Прийшла черга
Зіграти нам в гру
"Навпаки".
Скажу я слово
високий ,
А ви відповісте:
(низький).
Скажу я слово
далеко,
А ви відповісте
... (близько) .
Скажу я слово
добрий,
А ви відповісте
.... (злий) .
Скажу я слово
втратив,
А ви відповісте
... (знайшов) .
Скажу Вам я слово
сумний,
А ви відповісте
(веселий).
Тепер - початок
Я скажу, -
Ну, відповідайте:
... (кінець)!
Скажу я слово
нещасний
А ви відповісте
... (щасливий)!
Вчитель: Тепер, ви знову маєте право продовжити створювати осінню
композицію на дошці. Тільки потрібно знайти на парті необхідний один
елемент. Будьте уважні!
Пустунка: Які ж молодці! А у вашому класі навчаються щасливі дітки?
(Так). Тоді давайте разом зі мною та моїми подружками відпочинемо!
РУХАНКА № 1 " Якщо ти щасливий..."
Пустунка: - У цьому класі і справді навчаються розумні і кмітливі учні. І
мені теж захотілося навчатись, так багато вміти і знати! Впроводжую у країні
Пустунів нове , протилежне правило – навчатись усім!
Вчитель: - Ми дуже раді Пустунко, що ти завітавши до нас захотіла
навчатися. А давайте дітки таке рішення нашої гості підтримаємо оплесками!
Пустунка: Дякую любі друзі, ви розумники! Допобачення!
4. Вибіркове списування (вправа 95, сторінка 46)
Вчитель: Про цих братів є ще одна історія, її ви прочитаєте в підручнику на
с.46, вправа 95. — Прочитайте текст, перекажіть. Спишіть 1 ,2, 3, 4 речення.
До виділених слів доберіть антоніми, запишіть слова парами.
Вчитель: Тепер ви маєте право продовжити створювати осінню композицію
на дошці. Тільки потрібно знайти на парті необхідний один елемент. Будьте
уважні!
РУХАНКА № 2 « Дощ у лісі ».
Діти сидять , кисті рук ( долонями вниз ) лежать на колінах.
- Подув вітер ( легкі рухи руками ).
- Похолодало ( Потирають долоні рук ).
- Зашаруділо листя ( клацання пальцями біля вух ).
- Дощ посилюється ( інтенсивно плескають долонями по колінах ).
Далі повторюють рухи у зворотньому порядку повільніше:
- Вітер став ущухати ( терти долоні ).
- Листя менше шарудить ( поважне клацання пальцями біля вух ).
- Стало тепліше ( легкі рухи рук перед обличчям ).
- Дощ зменшується ( поважно плескають долонями по колінах ).
- На землю падають лише окремі краплі дощу ( рідкі оплески
долонями ).
- Сонце ( руки догори ).
5 . Робота в групах.
Вчитель: Осінь підготувала нам ще завдання і хоче, щоб ви попрацювали
в групах.
Повторення правил роботи в групах.
1. Перед початком роботи обрати командира групи.
2. Уважно читати завдання – інструкцію.
3. Говорити по черзі, не перебивати один одного.
4. Дотримуватись відведеного часу.
5. Презентувати роботу має командир групи.
6. Працювати так, щоб не заважати іншим.
Вчитель: Ви будете працювати з кубиками антонімів, маєте правильно їх
назвати. І тільки тоді зберете вірно осінній кошик. Потім перевіримо чи
вірно ви справилися із цим завданням.
Перша група:
Дібрати до поданих слів антоніми. Записати утворені пари. На які
питання відповідають ці слова? З двома парами антонімів маєте скласти і
записати два речення.
Добро - …(зло).
Запитання -…(відповідь).
Багач - … (бідняк).
Плюс - … (мінус).
– На які питання відповідають ці слова?
– Чи можливо було дібрати декілька слів з протилежним значенням?
Друга група:
Дібрати до поданих слів антоніми. Записати утворені пари. На які
питання відповідають ці слова? З двома парами антонімів маєте скласти і
записати два речення.
Білий - … (чорний).
Важкий - … (легкий).
Солодке - … (гірке).
Світла - … (темна).
– На які питання відповідають ці слова?
– Чи можливо було дібрати декілька слів з протилежним значенням?
Третя група:
Дібрати до поданих слів антоніми. Записати утворені пари. На які
питання відповідають ці слова? З двома парами антонімів маєте скласти і
записати два речення.
Говорити - … (мовчати).
Плакати - … (сміятися).
Лягати - … (вставати).
Знайти - … (загубити).
Презентування роботи в групах.
Висновок: антоніми в парі відповідають на одне і те ж питання,
належать до однієї частини мови.
Вчитель: Тепер ви маєт право завершити створювати осінню композицію на
дошці. Тільки потрібно знайти на парті необхідний один елемент. Будьте
уважні!
V. Підсумок уроку.
Вправа "Очікування".
Вчитель: Продовжіть речення: «Мої очікування від уроку здійснилися тому,
що …» - То ж з якими словами ми познайомились на одній з осінніх вулиць
нашої української мови?
VI. Домашнє завдання.
- А ось дубовий листочок приніс домашнє завдання і пропонує виконати
вправу 97 на ст 47. Дібрати антоніми до поданих слів, скласти і
записати з ними речення.
VII. Оцінювання.
Вчитель: Дякую всім, було дуже приємно працювати з такими хорошими
учнями. Ви всі сьогодні молодці, із щоденниками підійдете до мене на
перерві.
VIII. Творче закінчення уроку .
- А закінчимо урок складанням вірша, що запропонував нам
листочок горобини .
( Вулицями мови ми) ______прогулялись,
(Дещо новенького знову)_______дізнались.
(Плекатимем ми кожнеє її )___________слово,
(Багато дізнаємось про нашу)________мову. Вивчаймо її!
Вчитель: Давайте зараз всі дітки піднімуться , повернуться до гостей і
тихенько промовлять: " Допобачення" !!! Сподіваюсь, що учні та гості
матимуть приємну згадку про нашу сьогоднішню зустріч!
Немає коментарів:
Дописати коментар