субота, 9 лютого 2019 р.

                                                    08.02.2019
                                            Відкритий урок 


   







Тема : Рід іменників : чоловічий , жіночий , середній.

Мета : Допомогти школярам оволодіти граматичними категоріями « рід іменників» , « чоловічий рід», «жіночий рід», «середній рід» ; учити дітей розрізняти рід іменників ;  розширити і активізувати словниковий запас учнів ; закріпити вміння розпізнавати  мовні явища за їх ознаками ;  вчити звязно висловлювати думку ( усно й письмово, писати відповідно до правил українського правопису; розвивати мовні здібності школярів ; уміння класифікувати , встановлювати причиново- наслідкові звязки , систематизувати; виховувати інтерес до казки, повагу до рідної мови .

Обладнання: маршрутна карта , сигнальні картки , таблиця «Рід іменника» , картки із завданнями .
Тип уроку : нестандартний .

Форма проведення : урок – подорож.


                                      Хід  уроку

І Організація класу .
         Дзвоник дзвонить, не стихає,
         Школярів усіх скликає:
         Гей до класу поспішайте
         На місця свої сідайте !

ІІ. Оголошення теми і мети уроку :
         Сьогодні у нас незвичайний урок.
         Сьогодні ми зробимо ще один крок,
         У мовну країну ,
         Прекрасну й чарівну,
         До міста чудес, що іменником звуть.
         Тож  , друзі , швиденько
         Збираймося в путь ,
         Щоб в мовну скарбницю
         Ще раз зазирнуть.
-         Тема сьогоднішнього уроку : Рід іменників : чоловічий , жіночий , середній.
-         Діти , що ви очікуєте від сьогоднішнього уроку.
-         Я очікую від уроку
-         Подивіться ось на це дерево з квіточками.
-         Я хочу , щоб ви навчилися розрізняти рід іменників , звязно висловлювали думки,   продовжували вчитись робити висновки ,  активно працювали в групах , каліграфічно писали , творчо працювали, щоб ви любили і поважали свою матусю рідненьку і щоб вона була для вас як оці квіточки гарні.
-         І якщо наші очікування  справдяться , то в кінці уроку ми ці квіточки складемо в кошик , а потім успіхами поділимось з мамами .

ІІІ. Актуалізація опорних знань . Повторення вивченого з теми  «Іменник»
Бесіда
-         А тепер вирушаємо в подорож до чудової країни . Щоб не заблукати в пошуках скарбу , поглянемо на карту . А допоможуть нам веселі малята , які підуть разом з нами  стежиною знань.( хлопчик і дівчинка зроблені з паперу , переставляю їх )
Це наші друзі – дошкільнята,
Які все , все хотіли б знати,
І мови рідної навчитись,
І рідним словом милуватись.
-         Пригадайте , яка частина мови називається іменником ?
-         На які дві групи поділяються іменники за питаннями ?
-         Які іменники пишуться з великої літери , а які  з малої?
-         Оскільки , діти , ми з вами будемо подорожувати , то  я повинна обов'язково вам нагадати  правила поведінки в дорозі : не кричати , не смітити, не зривати квіток , відноситись до всього живого бережливо.

Поетична хвилинка
Ми наближаємось до мосту , що любить вірші й каліграфічне письмо. (Люба і Даша читають вірші про маму ).

Каліграфічна хвилинка
Мама, ненька , матуся
-         Як ми можемо  назвати ці слова
-         Утворіть словосполучення з них.
Рідна мама, дорога ненька , люба матуся
-         Закінчіть речення;
-         Хто щиро любить матір , той ……
Побудова асоціативного куща .
Немовля – дитина – учень
-Як ви розумієте  цей ланцюжок іменників .
- Побудуйте навколо цих слів асоціативний кущ  із іменників , які можна замінити  словом вона , використовуючи сюжетні малюнки .( Мати , бабуся , вихователька, вчителька)

Бабуся        Вихователька   Вчителька

Немовля  -   дитина    -  учень

Мати

Творче списування .( робота в групах)

-         Складіть прислів'я  - Ми пройшли мостом що любить вірші  й каліграфічне письмо, і опинилися в урвищі ,  в якому лежать розкидані прислів'я .
-         Ваше завдання зібрать прислів'я

  І група                                                                           Ігрупа
                                                                                                                                 

На сонці тепло , а біля матері добре                    Мати годує  
                                                                               дітей , як земля
У кого ненька ,  у того й сорочка біленька 
                                                                                            людей.
                                                                      Птах радіє весні , а дитя матері.

-         Назвіть іменники , назви істот і неістот.
-         Від слова біленька утворіть споріднені ( білити, білизна , білий)

Загадкова драбина  ( робота в групах)
-         Відгадайте загадки , запишіть  відгадки у стовпчик ( в зошиті )



І група                                                                                  ІІ група

Хто наткав полотна                                 Зроду віку , рук немає,                           
Аж від лісу до вікна ?                              а узори вишиває
Й вихваляється , сміється  :                        ( мороз)
Отака ширина !
( зима)


Високо стоїть ,                                         Впаде з неба – не розібється
Одне око має,                                           Впаде у воду - розпливеться
Всюди заглядає                                        ( сніг)
( сонце)


- Навпроти кожного іменника  запишіть , яким словом його можна замінити
( на дошці в картках)

Зима
Сонце       Дітям роздаю картки  мій  він  , вона , моя , моє, воно
Мороз
Сніг

-         Іменники , які замінили словами мій, він , до якої статі відносяться  жіночої чи чоловічої ?
-         Іменники , які замінили словами  моя, вона , до якої статі відносяться жіночої чи чоловічої?


ІУ. Робота над новим матеріалом
Пояснення вчителя
Складання таблиці з учнями


Чоловічий
(мій, він)
Жіночий
( моя,  вона )
Середній
( моє, воно)

олівець

шафа

курча



                   Рід  іменників



Якщо до іменників додаємо слова мій , він  то це чоловічого роду . Якщо до іменників додаємо слова моя,  вона то це іменники жіночого роду. І якщо до іменників додаємо слова моє, воно то це іменники середнього роду.
-         Загадковою драбиною ми разом з малятами спустились і опиились на  триколірній галявині , на якій розкидані іменники трьох родів .

                       
 Робота в парах

Потрібно зібрать іменники  і розмістить в таблиці за родами .


І група                                                            ІІ група


Учитель ,                                                  Учень,
вихователь,                                              школяр,
учителька,                                                учениця,
вихователька                                            школярка
горобенятко                                             слоненятко
дитятко                                                              курча


                          Опрацювання правила

                         Робота в парах


-         Поставте один одному запитання за змістом правила.

   Гра із сигнальними картками   «Якого роду ?»
Я називаю іменники , а учні за допомогою сигнальної картки показують , якого він роду.
Олень , Роман, учень, Галя, робітниця, теля, молоко, дошка, доярка, диктант, кінь, гусак, дерево, жито, межа , дощ, сестра , радість, сум, серце , книжка , сонце.

          Фізкультхвилинка

         Хоч нелегке шкільне життя,
         Та все ж веселе і цікаве,
         Важких  багато є тут справ,
         Але ж є ігри і забави.

- На жаль ми опинилися на перині проспаної зарядки. Щоб вирватись з неї, виконаємо кілька вправ .

         Вище руки підніміть,
         В різні боки розведіть,
         У долоні ще плесніть
         Раз, два, два, раз….
         За роботу !
         Все гаразд.

У. Первинне закріплення . Робота в групах.
- Знахабніла двійка вирішила прийти до нашого класу, але якщо ми виконаємо її завдання , то зможемо без втрат проминути її печеру.

Самостійна робота  ( робота в групах)



І група                                                                ІІ група

Виконують вправу 50                             
Перші 12 слів                                           Другі 12 слів

-         Прочитайте вправу.
-         Що потрібно зробити ?
-         Зверніть увагу на зразок.
-         Виконуємо
   
  Перевірка завдання

Диференційоване завдання ( в групах)

І група                                                                                  ІІ група

Створіть чарівний віночок для                             У даних прислів'ях  під
мами , визначте рід записаних слів                           кресліть іменники і визначте
                                                                           рід Всяка пташка своє гніздо знає.
Моя мама , мов…
                                                                               У дитини заболить пальчик,
      пташка
                                                                           А в матері серце



голубка    бджілка  квіточка  ластівка                                                                              

сонечко, зіронька,зозуленька, промінчик

Перевірка завдання
Виконання вправи 49 з коментуванням

-         Слова мій , він підставляємо до іменників якого роду ?
-         Слова  моя, вона підставляємо до іменників якого роду ?
-         Слова моє, воно підсталяємо до іменників якого роду.?

УІ.Підсумок уроку
-         Отже , ми зуміли обминути печеру нахабної Двійки  і прямим шляхом дійти до вежі гордої 12  це означає , що ми знайшли скарб . Але  цей скарб  нам треба ще відгадати.
Всвітівсепочинаєтьсязмами
-         Доведіть , що це так .
-         Яких родів бувають іменники ?
-         Як їх визначити ?
-         А ось тепер подивимось ось на це дерево з квіточками .
-         Чи досягнули ми те , що очікували .
-         Навчились розрізняти іменники ( кладемо в кошик)
-         Висловлювали думки ?
-         Робили висновки ?
-         Активно працювали в групах ?
-         Каліграфічно писали ?
-         Творчо працювали ?
-         Любимо свою матусю?
-         Всі квіточки в кошику  і ми своїми успіхами поділимось з мамами .
Всі ви працювали на уроці в групах, то ж оцініть свою роботу. Візьміть личка та намалюйте посмішку , залежно від того , як ви працювали на уроці.


o   працював ефективно , творчо, активно;

 
                                              старався ,


                                    
                                             працював нижче своїх можливостей




УІІ. Домашнє завдання

І  варіант

- Виписати з художнього твору по 5 іменників різного роду .  скласти з двома  речення.
















Немає коментарів:

Дописати коментар